Ιούλιος 2018
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Ιούν    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Αρχείο άρθρων

Ιούλιος 2018
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Ιούν    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Αρχείο

Το παιχνίδι των μνημείων

Στο πλαίσιο του προγράμματος “Γνωρίζω τα μνημεία της πόλης”  ο δάσκαλος και οι μαθητές και μαθήτριες του Δ2 τμήματος του 1ου Δημοτικού Σχολείου  Βέροιας δημιούργησαν ένα επιτραπέζιο εκπαιδευτικό παιχνίδι με τίτλο “Τα μνημεία της πόλης”. Το παιχνίδι απευθύνεται σε όσους/όσες ενδιαφέρονται να μάθουν την ιστορία τεσσάρων μνημείων της πόλης: Την Εκκλησία του Χριστού, την Παλαιά Μητρόπολη, την Εβραϊκή Συναγωγή και το Μεντρεσέ Τζαμί.  
Πρόκειται για ένα επιτραπέζιο παιχνίδι γνώσεων, το οποίο βασίζεται σε κάρτες («Card games») και ζάρι («Dice games»). Οι κάρτες δημιουργήθηκαν από  τους μαθητές και τις μαθήτριες με την επίβλεψη του δασκάλου ως αποτέλεσμα της επεξεργασία των πληροφοριών που συγκεντρώσαμε από τις επιτόπιες επισκέψεις των μνημείων, καθώς και την ανάγνωση  ιστορικών πηγών (οπτικών και γραπτών) σχετικών με τα μνημεία.
Η διαδικασία του  παιχνιδιού είναι απλή. Οι παίχτες ρίχνουν το ζάρι, προχωρούν στο ταμπλό του παιχνιδιού ανάλογα τον αριθμό του ζαριού, τραβούν κάρτες, απαντούν σε ερωτήσεις που εμφανίζονται στις κάρτες, μετακινούνται μπρος-πίσω ανάλογα την απάντηση και φθάνουν στο τέρμα.

Παιδαγωγικά χαρακτηριστικα του παιχνιδιού

  1. Οι δραστηριότητες διατηρούν την προσοχή των παικτών, είναι ξεκάθαρες και παρέχουν άμεση και σχετική ανατροφοδότηση μέσω της παροχής στοιχείων ή βοήθειας (ενημερωτικό φυλλάδιο) 
  2. Το πλαίσιο είναι απλό και οι παίχτες έχουν λιγότερες επιλογές ώστε να μην μπερδεύονται
  3. Το παιχνίδι είναι εύκολο στη χρήση του, με απλούς κανόνες.
  4. Οι ερωτήσεις ανταποκρίνεται στο επίπεδο των παιχτών και παρουσιάζουν διαβαθμισμένη δυσκολία
  5. Η διαδικασία δεν είναι χρονοβόρα 
  6. Ο αριθμός των παιχτών είναι μικρός ώστε να μην αργεί να έρθει η σειρά του κάθε παίχτη
  7. Υπάρχει το στοιχείο της τύχης ώστε ακόμα και οι πιο αδύναμοι μαθητές να αυξάνουν την πιθανότητα να φθάσουν στο τέρμα 
  8. ν

Αναφορά: Murphy, C., Chertoff, D., Guerrero, M., & Moffitt, K. (2014). Design better games: Flow, motivation, and fun. Design and Development of Training Games: Practical Guidelines from a Multidisciplinary Perspective, 1773.

ΟΔΗΓΙΕΣ
Ρίχνουμε το ζάρι. Ο παίκτης ή η ομάδα που θα τύχει τον μεγαλύτερο αριθμό ξεκινά από το κουτάκι ΑΡΧΗ. Ακολουθούν οι επόμενοι με τον αμέσως μικρότερο αριθμό.
Ο κάθε παίχτης ή η ομάδα ρίχνει το ζάρι και προχωρά τόσα κουτάκια όσα δείχνει ο αριθμός.
Όταν το πιόνι σταματήσει στο κουτάκι ενός μνημείου, παίρνουμε μια χρωματιστή κάρτα που αντιστοιχεί στο μνημείο.
Ειδικότερα, στα κουτάκια που εμφανίζουν:
– την Εκκλησία του Χριστού, παίρνουμε μια πορτοκαλί κάρτα.
– την Παλαιά Μητρόπολη, παίρνουμε μια πράσινη κάρτα.
– την Εβραϊκή Συναγωγή, ο παίκτης παίρνουμε μια κίτρινη κάρτα.
– το Μεντρεσέ Τζαμί, παίρνουμε μια μπλε κάρτα.
Κάθε κάρτα στη μια πλευρά εμφανίζει την ερώτηση και τέσσερις απαντήσεις, ενώ στην άλλη πλευρά τη σωστή απάντηση.
Αν απαντήσουμε σωστά, ξαναρίχνουμε το ζάρι. Αν όχι, τότε παίζουν οι επόμενοι με τη σειρά.
Όταν το πιόνι σταματήσει:
– στο κουτάκι με το STOP, χάνουμε τη σειρά μας και παίζουν οι επόμενοι
– στο κουτάκι με τα βήματα, πηγαίνουμε τόσα κουτάκια πίσω όσα δείχνει το ζάρι
– στο κουτάκι της ανακύκλωσης, πηγαίνουμε πίσω στην ΑΡΧΗ.
Αν φέρουμε μεγαλύτερο αριθμό στο ζάρι από όσο χρειάζεται για να φτάσει το πιόνι στο ΤΕΛΟΣ, τότε πηγαίνουμε πίσω τόσα κουτάκια όσα δείχνει το ζάρι.
Σε περίπτωση που χρειαστούμε βοήθεια, μπορούμε να συμβουλευτούμε το ενημερωτικό φυλλάδιο.
Νικητής είναι ο παίκτης ή η ομάδα που θα φτάσει πρώτος/η στο ΤΕΛΟΣ.

Το ταμπλό του παιχνιδιού

Οι συντελεστές του παιχνιδιού

Γεώργιος Μακαρατζής, δάσκαλος

και οι μαθητές και μαθήτριες (αλφαβητικά):
Αϊδινίδου Ελένη
Γιαννουλάκης Χρήστος
Δαούτη Μαριάννα
Ιορδανίδου Ελευθερία
Καλαϊτζής Δημήτρης
Καπράρας Γεώργιος
Κυβεντίδης Χαράλαμπος
Λευκοπούλου Βιργινία
Μπασιά Μαρία Ελένη
Μπατάνης Θωμάς
Νικολόπουλος Αλέξανδρος
Πασίδη Ρέα
Συροπούλου Αρετή
Τσαμουρίδης Απόστολος
Τσαμήτρος Ωρίων
Τσιούχα Λυδία
Ψωμιάδου Ιωάννα

Γνωρίζω τα μνημεία της πόλης: Το Μεντρεσέ Τζαμί

Την Τετάρτη, 23-5-2018, οι μαθητές, οι μαθήτριες και ο δάσκαλος του Δ2 τμήματος του 1ου Δημοτικού Σχολείου Βέροιας πραγματοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη στο Μεντρεσέ Τζαμί, το οποίο βρίσκεται στη συμβολή των οδών Μάρκου Μπότσαρη και Αποστόλου Παύλου.
Εκεί, ο πάτερ Ναθαναήλ και ο κ. Θωμάς Δημητράκης, μας ταξίδεψαν στην εποχή που η Βέροια είχε 16 τζαμιά. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που συγκεντρώσαμε από τις αφηγήσεις τους, αλλά και από το βιβλίο της Aναστασία Mαργιέ και Άννας Mατσκάνη “Η οθωμανική αρχιτεκτονική της Βέροιας” (2015), μάθαμε ότι στα νοτιοανατολικά όρια του βήματος του Αποστόλου Παύλου βρισκόταν ο Ναός του Αποστόλου Παύλου, κτισμένος στα θεμέλια του αρχαίου ναού της Ευνομίας.
Μεταξύ των ετών 1389 – 1400, ο Βαγιαζίτ Α’ έχτισε στα θεμέλια του χριστιανικού ναού, με τα ίδια κατά πάσα πιθανότητα υλικά, το τζαμί του Μουσά Τσελεμπί. Το τζαμί αυτό κατεδαφίστηκε περί τα 1850 και αντικαταστάθηκε από το μεγαλύτερο τζαμί της πόλης, το Τζαμί του Μεντρεσέ. Η ονομασία του οφείλεται στην ύπαρξη του ιεροδιδασκαλείου (“μεντρεσέ”), που υπήρχε σε κοντινή απόσταση. Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη Σιδηρόπουλο το ιεροδιδασκαλείο καταστράφηκε το 1924 λόγω πυρκαγιάς.
Το τζαμί βρισκόταν στη συνοικία Μουσαλά, δηλαδή με τα πολλά κυπαρίσσια, σε μία από τις 16 μουσουλμανικές συνοικίες που υπήρχαν στη Βέροια κατά την περίοδο της Οθωμανοκρατίας. Δίπλα στο τζαμί υπήρχε μουσουλμανικό νεκροταφείο. Πρόκειται για το μεγαλύτερο και αρτιότερο τζαμί που σώζεται στη Βέροια και το μοναδικό με ακέραιο τον μιναρέ του. Ο θόλος του τζαμιού φέρει γραπτή διακόσμηση με αποσπάσματα από το κοράνι, σύμβολα, σχήματα φυτών και τέσσερις μικρές τοιχογραφίες. Στην πρώτη τοιχογραφία εικονίζεται το Τέμενος του Μενδρεσέ, στη δεύτερη ο δρόμος που οδηγεί στο τζαμί, στην τρίτη το Βήμα του Αποστόλου Παύλου και στην τέταρτη ένα κτίσμα που ίσως είναι η οθωμανική αγορά (το “μπεζεστένι”) της Βέροιας.
Επίσης, παρατηρήσαμε ότι μέσα στο τζαμί δεν υπάρχουν εικόνες ούτε κεριά. Τέλος, μάθαμε ότι οι πιστοί πριν μπουν στο τζαμί έβγαζαν τα υποδήματά τους και έπλεναν τα πόδια, τα χέρια και το πρόσωπό τους, σε ειδικό χώρο έξω από το τζαμί.
Στο πέρασμα των αιώνων, το τζαμί χρησιμοποιήθηκε ως χώρος προσευχής κατά την οθωμανική περίοδο της πόλης,  και ως χώρος μαθημάτων μουσικής για τους προσκόπους μετά το 1922. Σήμερα ανήκει στη Μητρόπολη Βέροιας και χρησιμοποιείται ως χώρος εκδηλώσεων.

Συνταγές με ελαιόλαδο

Οι μαθητές του Δ3, στα πλαίσια του μαθήματος της Γλώσσας με θέμα την ελιά και το ελαιόλαδο, βρήκαν συνταγές μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής, τις μελέτησαν, τις επεξεργάστηκαν στο εργαστήριο της πληροφορικής και δημιούργησαν το δικό τους βιβλίο.

Επιτυχία μαθητή στην Αντισφαίριση

Ετικέτες

Δραστηριότητα: "Φαντάσου ότι μια εταιρεία παραγωγής λαδιού, χυμών ή γάλακτος  προκηρύσσει διαγωνισμό για την πιο πρωτότυπη ετικέτα. Μπορείς να ετοιμάσεις και να  παρουσιάσεις τη δική σου ετικέτα, η οποία να περιλαμβάνει: Ονομασία του προϊόντος, πληροφορίες για το προϊόν, το όνομα του παρασκευαστή, την καθαρή ποσότητα του περιεχομένου και την ημερομηνία λήξης ...

περισσότερα ...

Τροφοβίζιον

Οι μαθητές/τριες της Δ2 τάξης συμμετείχαν στον διαγωνισμό τραγουδιού με θέμα την υγιεινή διατροφή, Τροφοβίζιον. Έγραψαν τα δικά τους τραγούδια και τα τραγούδησαν στους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές τους. Απολαύστε τους/τις!

περισσότερα ...

Στο Βυζαντινό Μουσείο Βέροιας

Αγαπητό μου ημερολόγιο, σήμερα, Τετάρτη 29-11-17, πήγαμε επίσκεψη στο Βυζαντινό Μουσείο. Το Βυζαντινό Μουσείο παλιά ήταν αλευρόμυλος. Σήμερα το κτίριο δε θυμίζει τίποτε από την παλιά του χρήση. Τώρα είναι ένα ανακαινισμένο, όμορφο, πέτρινο κτίριο που στεγάζει τη Βυζαντινή τέχνη. Στον εξωτερικό χώρο έχει αυλή με καταπράσινο γκαζόν και πέτρινο περίβολο. Στις ...

περισσότερα ...

Γνωρίζω τη γειτονιά του σχολείου μου και τη συνοικία της Κυριώτισσας

Την Τετάρτη, 22-11-17 και στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης οι μαθητές/τριες της Δ2 τάξης με τη συνοδεία του δασκάλου περπάτησαν τους δρόμους της γειτονιάς του σχολείου. Στον χάρτη της πόλης σημείωσαν την πορεία που ακολούθησαν, καθώς και τις εκκλησίες που συνάντησαν: Παναγία Ευαγγελίστρια, Άγιο Νικόλαο, Άγιο Γεώργιο και Άγιο Στέφανο. Στη ...

περισσότερα ...

9o Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής

Οι μαθητές και μαθήτριες του Ε2 παρουσίασαν τις εργασίες τους στο συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στο κέντρο διάδοσης επιστημών Νόησις στη Θεσσαλονίκη. Οι μαθητές ασχολήθηκαν, στα πλαίσια του μαθήματος της πληροφορικής, με ρομποτικές κατασκευές χρησιμοποιώντας Lego WeDo και το προγραμματιστικό κομμάτι με τη χρήση του Scratch. " order_by="sortorder" order_direction="ASC" returns="included" maximum_entity_count="500"]

περισσότερα ...

Εκπαιδευτική Ρομποτική

 Η ομάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής του σχολείου μας με μέλη τους μαθητές του Ε2': Μπατάνη Βασίλη, Ρακιτζή Τάσο, Αργυρό Κωνσταντίνο, Γιούπη Κωνσταντίνο, Ισμαϊλάιν Άννα, προπονητή τον εκπαιδευτικό Πληροφορικής Καραμούτη Γιώργο και την πολύτιμη βοήθεια της δασκάλας του Ε2' Κριθάρα Καλλιόπης διαγωνιζόμενη για τον Περιφερειακό Τελικό του 3ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής για μαθητές Δημοτικού, με ...

περισσότερα ...

Δραστηριότητες Απριλίου στη γαλλική γλώσσα

Δραστηριότητες Απριλίου στη γαλλική γλώσσα

Στα πλαίσια της βιωματικής μάθησης και του θεατρικού παιχνιδιού στην ώρα της γαλλικής γλώσσας,  με στόχο  την καλύτερη αξιοποίηση και εμπέδωση των γνώσεων των μαθητών, κάναμε  τελετή απονομής διπλωμάτων σε όσους από τους μαθητές διακρίθηκαν για τις επιδόσεις τους, τη συμπεριφορά τους αλλά και  για τη συμμετοχή τους στις εκδηλώσεις ...

περισσότερα ...

Συμμετοχή στο 8ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής

Οι μαθητές της Στ? τάξης ασχολήθηκαν με την εκπαιδευτική ρομποτική στα πλαίσια του μαθήματος των ΤΠΕ, χρησιμοποιήσαμε τα Lego Mindstorms EV3 επειδή υπάρχει η ευχέρεια δανεισμού τους από την Δημοτική Βιβλιοθήκη της Βέροιας. Υλοποιήθηκαν αρκετά σενάρια χρήσης των ρομπότ για να εμπεδωθεί κυρίως το προγραμματιστικό κομμάτι του μαθήματος, έτσι ώστε ...

περισσότερα ...